Autonomia da criança com deficiência: um paralelo entre a infância, a educação e a brincadeira
Abstract
This work discusses the autonomy of the children with disabilities based on their scholar experiences and learning acquired from playing activities. The objective was to understand how the autonomy and the childhood of children with disabilities are reported in academic research. The methodology employed in this paper was a narrative literature review. A relationship between the care and the education given in early childhood was noted as an important factor toward the autonomy of children with disabilities. Then, the care actions are fundamental for the establishment and maintenance of the well-being of these children. Finally, it was observed that playing is an important element for promoting autonomy, and cognitive, communicative, and expressive development in the childhood stage. Play is a fundamental activity in childhood and media development of domains and skills. Thus, all interactions experienced during play are part of a process of development of the child's autonomy. However, research that marks the emotional realm of children with disabilities is emerging and immediate.
Copyright (c) 2021 Camyla Antonioli, Zena Eisenberg

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.

*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.