Uma Hipótese prática: a escola como o lugar onde momentos democráticos podem acontecer
Abstract
The debate around the relation between democracy and education is gain importance more and more in theoretical and practical research in education. In Brazil, when defining the principles and objectives of national education, the LDB highlights mainly this relation by indicating the role of individuals’ professional training, the promotion of equal opportunities, and providing necessary tools for the exercise of citizenship. Therefore, the school would play a role in preparing for democracy. This paper seeks to present how Masschelein e Simons propose to think school not as preparation, but as separation (from family, social, financial world, etc.). As a separation, the school would start from an assumption: everyone has the same “capacity for”. That is, they take equality as a practical hypothesis and not as a goal. We will present what this practical hypothesis means. We will use Larrosa’s reflection on this point and indicate how this leads us to think about the conception of to be anyone as presents by Agamben. With a critical-interpretative investigation, the aim is to contribute to the debate around democracy and education.
Copyright (c) 2023 Ronaldo Filho Manzi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.

*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.