A Formação de professores e o trabalho com educação ambiental: reflexões acerca das concepções docentes
Abstract
This research aimed to analyze the conceptual mastery of teachers about environmental issues and how they are developed in the continuing education offered to teachers, allowing to understand what in fact has been hindering the effectiveness of Environmental Education (EE) in the Schools of the Municipal Education Network of Nazaré from Mata-PE. The network's Early Years Elementary School teachers collaborated with the research. As a methodological process, we used a quali-quantitative approach in a descriptive research whose data were collected with semi-structured questionnaires and then submitted to Content Analysis. The results indicate that, although there is a set of legal frameworks that subsidize the insertion of EE in schools, its applicability goes through several mishaps arising from the gaps originated from the initial and continued training of teachers in the different areas of knowledge. The theme became just another function linked to the school and developed through occasional subterfuges on commemorative dates and Science Fairs. It is perceptible, through the teaching conceptions that, re-signification of their conceptions about the theme that, glimpses the perspective of a reform in the thought and consequently revolution in the teaching practices.
Copyright (c) 2023 Cicília Gabriela Correia Tavares, Joaklebio Alves da Silva, Marcelo Alves Ramos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.

*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.