Public-private partnerships: Lemann Foundation and the education of principals in the learning management course
Abstract
The theme of this research was the public-private relationships and the conception of education/school management found in the “Learning Management” course offered by the Lemann Foundation to principals and pedagogical coordinators working in the public education network. The study main aim was to analyze the “Learning Management” course offered by the Lemann Foundation to principals and pedagogical coordinators working in the public education network to investigate the conception of education/school management found in that education program. Its specific aims included: to understand how the public-private partnerships are developed in education courses in Brazil and their role in the configuration of education and school management processes; to identify the model of school management found in the learning management course based on its objectives, theoretical background, and the action lines planned for the school management teams; and to contribute to enlarge the production in the education policy and management fields. This was a qualitative study involving bibliographic research related to the theme approached and the analysis of documents of the Strategic Management module of the Learning Management course. The bibliographic research was supported by Abrucio (1997), Adrião (2017a; 2017b), Ball(2014; 2007; 2018), Paro, (2012), and Peroni (2009; 2012; 2013) among others. The document analysis was developed by examining videos, files, texts, and the activities proposed in the education course. The research results revealed that the Learning Management course is based on and disseminates marketing and managerial ideas by means of results-based management, resignification of the democratic management conception, and silencing the political sense involved in the schoolwork, in the logic of technification of the schoolwork and liability of the managers and community for the improvement of the school quality.
References
ADRIÃO, T. A privatização dos processos pedagógicos: grupos editoriais e os negócios na educação básica. In: MARINGONI, G. (org.) et al. O negócio da educação: aventuras na terra do capitalismo sem risco. 1. ed. São Paulo: Olho d’Água, 2017a. cap. 8. p. 129-144.
ADRIÃO, T. A Privatização da educação básica no Brasil: considerações sobre a incidência de corporações na gestão da educação pública. In: PINTO, J. M.; ARAUJO, L. (org.). Público X privado em tempos de golpe. São Paulo: Fundação Lauro Campos/ Fineduca, 2017b.
ADRIÃO, T.; PERONI, V. A educação pública e sua relação com o setor privado Implicações para a democracia educacional. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 3, n. 4, p. 107-116, jan./jun. 2009.
BALL, S. J. Educação global S.A.: Novas redes políticas e o imaginário neoliberal. 23. ed. Ponta Grossa: UEPG, 2014. 269 p.
BALL, S. J. Política educacional global: reforma e lucro. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 3, p. 1-15, 2018. Disponível em:
BALL, S. J.; YOUDELL, D.: Privatización encubierta en la educación pública. Informe preliminar. In: V CONGRESO MUNDIAL, jul. 2007, Bruselas: Internacional de la Educación.
BORGES, J. F.; MIRANDA, R.; VALADÃO JÚNIOR, V. M. O discurso das fundações corporativas: caminhos de uma "nova" filantropia? RAE, São Paulo, n.1, p.101-115, 2007.
CHIRINÉA, A. M.; BRANDÃO, C. da F. O IDEB como política de regulação do Estado e legitimação da qualidade: em busca de significados. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 23, n. 87, p. 461-484, abr./jun. 2015.
KATZ, S. N. What does it mean to say that philanthropy is “effective”? The philanthropists’ new clothes. Proceedings of the american philosophical society, v. 149, n. 2, p. 123-131, 2005.
MEDEIROS, S. da S.; RODRIGUES, M. M. O gerencialismo, reforma do Estado e da educação no Brasil. Revista Educação em Questão, Natal, v. 48, n. 34, p. 216-240, jan./abr. 2014.
PARO, V. H. Administração escolar: introdução crítica. 17. ed. São Paulo: Cortez, 2012. 231 PARO, V. H. Diretor escolar: educador ou gerente?. s/ed. São Paulo: Cortez, 2015. 128 p.
PERONI, V. M. V.; OLIVEIRA, R. T. C. de; FERNANDES, M. D. E. Estado e terceiro setor: as novas regulações entre o público e o privado na gestão da educação básica brasileira. Educação Social, Campinas, v. 30, n. 108, p. 761-778, out. 2009.
PERONI, V. M. V. A gestão democrática da educação em tempos de parceria entre o público e o privado. Pro-Posições, Campinas, v. 23, n. 2 (68), p. 19-31, maio/ago. 2012.
PERONI, V. M. V. As relações entre o público e o privado nas políticas educacionais no contexto da terceira via. Currículo Sem Fronteiras, Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 234-255, maio/ago. 2013.
PERONI, V. M. V.; OLIVEIRA, C. M. B. de. O marco regulatório e as parcerias público-privadas no contexto educacional. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista v. 15, n. 31, p. 38-57, jan./mar. 2019.
SAKATA, K. L.; LIMA, M. F. O programa gestão para a aprendizagem da Fundação Lemann em duas redes municipais de ensino do Paraná. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 14, n. 2, p. 527-544, maio/ago. 2019. Disponível em:
Copyright (c) 2024 Beatriz Gomes Nadal, Isabela Schmidt Penteado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.

*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.