Teacher training and organization of pedagogical work in Rural Schools: problematizations from a line of research at PPGEDUCAMPO/UFRB
Abstract
This article aims to analyze the contribution of the academic-scientific production of Line 1 of the Postgraduate Program in Rural Education at the Federal University of Recôncavo da Bahia: Teacher Training and Organization of Pedagogical Work in Rural Schools. This bibliographic and documentary research utilized primary sources from the final products prepared by graduates of the aforementioned research line. To this end, a theoretical discussion was conducted on the following categories: Teacher Training and Organization of Pedagogical Work in Rural Education. The analysis of academic-scientific productions identified that the 56 products are distributed across nine thematic groups that comprise the research line: Rural School; Literacy Processes; Education and Professionalization in/from the field; Teacher Training; Ethnic-Racial Diversity in Rural Schools; Access and Retention of Campesino Youth at the University; Management of Institutional Projects and Education Financing, Political Organization, and Teaching Work. In this sense, the analyzed works constitute academic investigations capable of promoting new forms of implementing teaching work in rural schools, aligned with the educational project of Rural Education. Furthermore, the study identified the contributions of academic-scientific productions to strengthening popular organizations and social movements in rural areas, as well as influencing pedagogical actions in various public education networks in Bahia, the Northeast, and Brazil.
References
CALDART, R. S. Sobre Educação do Campo. Educação do Campo: reflexões a parir da tríade Produção – Cidadania – Pesquisa. In: SANTOS, C. A. dos (Org.). Por uma Educação do Campo: Campo – Políticas Públicas – Educação. Brasília: INCRA; MDA, 2008. (Coleção Por uma Educação do Campo, n. 7).
CALDART, R. S. Educação do Campo: notas para uma análose de percurso. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 35-64, mar./jun. 2009.
CALDART, R. S. A Educação do Campo e a perspectiva de transformação da forma escolar. In: MUNARIM, A.; BELTRAME, S.; CONDE, S. F.; PEIXER, Z. I. (Orgs.). Educação do Campo: reflexões e perspectivas. Florianópolis: Insular, 2011. p. 145-187.
CFP – CENTRO DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES; UFRB – UNIVERSIDADE FEDERAL DO RECÔNCAVO DA BAHIA. Projeto de Pesquisa Estado da arte da produção acadêmico-científica no Mestrado Profissional em Educação do Campo CFP-UFRB (2014 – 2020). Amargosa - BA: UFRB, 2021. Disponível em: https://www.ufrb.edu.br/cfp/pesquisa-em-andamento. Acesso em: 04 jul. 2024.
ENCONTRO NACIONAL EDUCAÇÃO DO CAMPO, DAS ÁGUAS E DAS FLORESTAS. Documento Final. 28 de fevereiro a 02 de março de 2024, Salvador - BA.
FREITAS, L. C. de. Crítica da Organização do Trabalho Pedagógico e da Didática. 5. ed. Campinas: Papirus, 2002.
GEHRKE, M.; HAMMEL, A. C.; SAPELLI, M. L. S. Planejamento pedagógico: A realidade/atualidade como ponto de partida. Revista Contexto & Educação, Ano 38, n. 120, Editora Unijuí, 2023, p. 1-17. Disponível em: https://revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/11480. Acesso em: 05 jul. 2024.
I CONFERÊNCIA NACIONAL POR UMA EDUCAÇÃO BÁSICA DO CAMPO. Compromissos e Desafios. Luziânia/GO, 28 a 31 de julho de 1998. In: KOLLING, E. J.; NÉRY, I.; MOLINA, M. C. (Org.). Por uma educação básica do campo – Memória. 3. ed. Brasília: Fundação Universidade de Brasília, 1999. p. 91-95.
II CONFERÊNCIA NACIONAL POR UMA EDUCAÇÃO DO CAMPO. Declaração Final por uma Política Pública de Educação do Campo. Luziânia/GO, 2 a 6 de agosto de 2004. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/interacao/article/download/1418/1432. Acesso em: 04 jul. 2024.
KOLLING, E. J.; NÉRY, I.; MOLINA, M. C. (Org.). Por uma educação básica do campo – Memória. 3. ed. Brasília, DF: Fundação Universidade de Brasília, 1999.
LEITE, V. J.; SILVA, J. Z. da; VERDÉRIO, A.; CAMPOS, J. C. de. A Formação de Educadores do Campo e a Educação Básica: por uma prática escolar emancipatória. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 3, p. 1148-1172, set./dez. 2020. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol20iss3articles/leite-silva-verderio-campos.pdf. Acesso em: 05 jul. 2024.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
MARTINS, F. J. Escola e a educação do campo. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020. Disponível em: https://www.pimentacultural.com/wp-content/uploads/2024/05/eBook_A-escola-educacao-campo.pdf. Acesso em: 05 jul. 2024.
SILVA, J. Z. da; VERDÉRIO, A. Live 128 – FORMACAMPO: Organização do Trabalho Pedagógico nas Escolas do Campo. 26 de outubro de 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=GPU6nlE-SoM. Acesso em: 05 jul. 2024.
SOUZA DA SILVA, J.; VERDÉRIO, A. Mapeamento dos produtos acadêmicos-científicos elaborados na Linha de Pesquisa 1 do Mestrado Profissional em Educação do Campo da UFRB. In: SILVA, M. F. et al. (orgs.). Anais da VIII Reunião Anual de Ciência, Tecnologia, Inovação e Cultura no Recôncavo da Bahia, de 18 e 21 de outubro de 2022. Cruz das Almas - BA: EDUFRB, 2022. p. 339. Disponível em: https://www.ufrb.edu.br/ppgci/images/reconcitec2022/Anais_da_RECONCITEC_2022__VIII_Edi%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 04 jul. 2024.
UFRB – UNIVERSIDADE FEDERAL DO RECÔNCAVO DA BAHIA. Proposta de criação do PPGEducampo - APCN 8251. 23 de maio de 2012. Cruz das Almas: UFRB, 2012. Disponível em: https://www1.ufrb.edu.br/ppgeducampo/doc-base-legal. Acesso em: 04 jul. 2024.
UFRB – UNIVERSIDADE FEDERAL DO RECÔNCAVO DA BAHIA. Página do PPGEDUCAMPO na internet. 2024. Disponível em: https://www1.ufrb.edu.br/ppgeducampo/. Acesso em: 04 jul. 2024.
TAFFAREL, C. N. Z.; CARVALHO, M. S.; QUEIROZ, S. G. A educação do campo no PPGE/Faced/UFBA: fundamentos teórico-metodológicos das contribuições do Gepec/Faced/UFBA. In: SILVA, M. C. de P. (org.). Educação, sociedade e práxis pedagógica: proposições científicas na área da educação. Salvador: Edufba, 2020. p. 85-107.
Copyright (c) 2024 Alex Verdério, Janaine Zdebski da Silva, Karina de Oliveira Santos Cordeiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.

*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.