Transformando desafios cotidianos em oportunidades de aprendizagem: projetos de robótica na educação profissional com suporte do ChatGPT
Abstract
This report describes the development of robotics projects supported by Artificial Intelligence (AI) based on problem situations within the school community. The projects were carried out with second-year students of a Technical Course in Integrated Informatics in the city of Vitória da Conquista, Bahia. The activity was conducted in three stages: problem presentation, circuit creation, and construction and presentation of the model in the school courtyard. ChatGPT was used in all three phases to refine the objectives and assist in troubleshooting issues that arose during circuit assembly and code development. Data were collected through teacher records, electronic forms, excerpts of dialogues with AI, and the models created. The results demonstrated skills such as autonomy, conscious and critical use of technologies, real-world applications of programming language, knowledge in circuit assembly with Arduino code development, and the use of AI as an assistant in project development. The students also reported having achieved their goals and were satisfied with the results.
Copyright (c) 2024 Tatiana Vieira dos Santos Paiva, Claudinei de Camargo Sant'Ana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.

*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.