Environmental education in socio-environmental reconstruction in the face of disaster resulting from the climate emergency
Abstract
The purpose of this paper is to provide some considerations on the perspectives related to the circumstances of a polycrisis in the state of Rio Grande do Sul, which resulted in floods that generated emergency demands and the reorganization of socio-environmental protection structures, as well as new horizons for environmental education. The objective of these considerations is to establish a connection between the possible challenges that can be addressed in the field of environmental education, as well as climate education in adverse and diverse contexts. From the methodological point of view, it is the production of open, dialogical and reflective knowledge that finds a rigorous link between the theoretical and methodological perspective and its engagement with recurring problems in socio-environmental practice. This approach triggers an adhesion and articulation of complex features that is interdisciplinarity as a mechanism of knowledge. In the midst of the discussion, convergences between multiple crises, persistent conflicts, socio-environmental and health risks, technological and climate changes are signaled. As a result, it is warned that these themes can be the object of environmental education processes as a public policy with the potential to influence climate change. These characteristics are attributes of established social relations, political modernization and commodity production, which in turn challenge or escape the task of control by social institutions.
Copyright (c) 2024 Aloisio Ruscheinsky, Rosmarie Reinehr

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.

*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.