A LIFE, CONTRYSIDE AND CITY IN ALTERNATION
Abstract
This article presents (auto)biographical narratives from natural sciences’ teachers at a Family Farm School in semiarid region of Bahia. We aimed to know their life histories and teacher labour, taking into account their alternating trajectories between countryside and city, and how these trajectories are linked to the processes of teacher training. It is a qualitative research, based on the concepts of memory, (auto) biography, life history and narratives. For production of data, semi-structured interviews were carried out, taking as analytical reference rural education literature, in dialogue with the notion of ‘professoralization’, by Marcos Villela Pereira. Narrative interviews allowed us to know some of teachers’ life histories, realizing that trajectory, (auto) biography and memory can be powerful methods to be used in training courses, as a mean for revision of teaching practices, making people open to new experiences. The teachers' reports show that they are beings with experiences, preserved in memories, at historical, social and cultural contexts that go through them, changing their teaching over the years, in order to fulfill their commitment to the didactic-pedagogical tools of Pedagogy of Alternation. Teaching transformation affirms the impossibility of presenting a fixed identity, but multiple identities that are deconfiguring and reconfiguring, at each moment of instability, every opportunity for change.
Copyright (c) 2019 Grasiela Lima de Oliveira, Alessandra Alexandre Freixo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.

*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.