The textbook and its relation with the Brazilian pedagogical tendencies

Abstract

In this paper, we present some functions of the textbook, its history in Brazil and its relation with some pedagogical tendencies. We also show that the role of these tendencies in the systematization process of teaching is fundamental, because there are influences of these theories in the elaboration of epistemological and methodological approaches of the didactic material. To achieve the purposed objectives, we develop a bibliographical study. The paper shows that the textbook becomes a basic tool, and it serves of structure to teacher work and to student learning. The paper also indicates that the school curriculum determines the contents presented in the textbooks and the pedagogical ideas expressed in historical context of the time define the school curriculum.

 

Author Biographies

Silvio Ribeiro da Silva, Universidade Federal de Goiás - Regional Jataí

 

 

 

 

 

 

 

 

Maiele Sousa Silva Lima, Instituto Federal Goiano

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Goiás - Regional Jataí-GO (UFG - REJ) (2019). Possui graduação em Letras - Português/Inglês pela Universidade Estadual de Goiás - UEG (2011). Especialização em Docência Universitária, pela Faculdade de Iporá - FAI (2014). Tem experiência na área de Letras, com ênfase no ensino de Língua Portuguesa e Língua Estrangeira - Inglês; Trabalhou como professora temporária da rede estadual de ensino do Estado de Goiás em Palestina de Goiás. Atualmente é professora efetiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - Campus Iporá.

Published
2021-03-23
How to Cite
DA SILVA, S.; LIMA, M. The textbook and its relation with the Brazilian pedagogical tendencies. CADERNOS DE PESQUISA: PENSAMENTO EDUCACIONAL, v. 16, n. 42, p. 101-123, 23 mar. 2021.