What would you Read about Reading Assessments in Brazil: Tensions and Challenges

Abstract

The article analyzes tensions and challenges that the reading process in Brazil, from what was allowed to read to institutional assessments. We chose to carry out research with a qualitative, exploratory approach, in order to raise aspects that indicate how reading has been portrayed in institutional assessments, such as the Programme for International Student Assessment (PISA, 2019), Brazil Tasting and in the National System of Basic Education Assessment (SAEB, 2018), also in the research Portraits of reading in Brazil (2016) and in the Functional Illiteracy Indicator (INAF, 2018). Firstly, we bring a reflection on reading from its “instability”, taking political decisions as “social constants”. Then, we point out that public policies guided reading, demonstrating how the directions are structured in Brazil after the 1988 Constitution. After that, we perceive the discontinuity in educational policies, in projects to encourage reading, in the exclusion of access from economically fragile social classes, under the responsibility of the State, which, among other aspects, highlights the lack of attention of public authorities for the training of readers. The results indicate that the reading programs focused on basic education in Brazil have resulted in the selectivity designed by educational reforms since the colonial period. However, supports and reading practices have transposed time and composed the reading experiences that are presented today. However, studies are necessary to indicate significant reading skills that are not still guaranteed to all students of basic education.

Author Biographies

Flávia Brito Dias, Faculdade Educacional da Lapa – FAEL

Coordenadora da Escola das Licenciaturas e do curso de Letras da Faculdade Educacional
da Lapa – FAEL, professora na Faculdade Santa Cruz. Possui graduação em Letras -
Português/Francês pela Universidade Estadual do Norte do Paraná. Especialista em
Metodologia de Ensino Superior e Psicopedagogia Clínica e Institucional. Mestre em Educação
e Doutoranda em Educação - linha de pesquisa História e Políticas Educacionais pela
Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Tem experiência nas áreas de Letras
e Educação. Membro do grupo de pesquisa: Políticas de formação do professor, trabalho
docente e representações sociais (POFORS) na PUCPR, que integra a Cátedra da UNESCO
sobre Profissionalização Docente, coordenada pelo CIERS-ed (Centro Internacional de
Estudos em Representações Sociais, Subjetividade e Educação da Fundação Carlos Chagas).
E-mail: flaviabd.7@gmail.com . ORCID: http://orcid.org/0000-0001-9056-6291.

Romilda Teodora Ens, PUC/PR

Professora Titular do Programa de Pós-Graduação em Educação, Mestrado e Doutorado,
na linha História e Políticas da Educação, da Pontifícia Universidade Católica do Paraná
(PUCPR). Pesquisadora Associada da Fundação Carlos Chagas, participando do Centro
Internacional de Estudos em Representações Sociais, Subjetividade – Educação (CIERSed). Membro do Núcleo de Pesquisa Internacional em Representações Sociais (NEARS)
– PUC-SP. Integrante da Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
(ReLePe). Lidera o grupo de pesquisa Políticas, Formação de Professores, Trabalho Docente
e Representações Sociais (POFORS) na PUCPR, que integra a Cádetra da UNESCO sobre
Profissionalização Docente, coordenada pelo CIERS-ed/FCC. Doutora em Educação pela
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC-SP. Pós Doutora pela Universidade
do Porto/Portugal. Pesquisadora Produtividade pela Fundação Araucária – Paraná.
E-mail: romilda.ens@gmail.com . ORCID: http://orcid.org/0000-0003-3316-1014

Jaqueline Salanek de Oliveira Nagel, PUC/PR

Doutoranda em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR).
Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2017). Atua como
pedagoga da Rede Municipal de Ensino de Curitiba na área de gestão escolar. Membro do
Grupo de Pesquisa Políticas, Formação do Professor e Representações Sociais - POFORS.
https://orcid.org/0000-0002-2537-4215

Published
2020-12-04
How to Cite
DIAS, F.; ENS, R.; DE OLIVEIRA NAGEL, J. S. What would you Read about Reading Assessments in Brazil: Tensions and Challenges. CADERNOS DE PESQUISA: PENSAMENTO EDUCACIONAL, v. 15, n. 41, p. 82-104, 4 dez. 2020.