What would you Read about Reading Assessments in Brazil: Tensions and Challenges
Abstract
The article analyzes tensions and challenges that the reading process in Brazil, from what was allowed to read to institutional assessments. We chose to carry out research with a qualitative, exploratory approach, in order to raise aspects that indicate how reading has been portrayed in institutional assessments, such as the Programme for International Student Assessment (PISA, 2019), Brazil Tasting and in the National System of Basic Education Assessment (SAEB, 2018), also in the research Portraits of reading in Brazil (2016) and in the Functional Illiteracy Indicator (INAF, 2018). Firstly, we bring a reflection on reading from its “instability”, taking political decisions as “social constants”. Then, we point out that public policies guided reading, demonstrating how the directions are structured in Brazil after the 1988 Constitution. After that, we perceive the discontinuity in educational policies, in projects to encourage reading, in the exclusion of access from economically fragile social classes, under the responsibility of the State, which, among other aspects, highlights the lack of attention of public authorities for the training of readers. The results indicate that the reading programs focused on basic education in Brazil have resulted in the selectivity designed by educational reforms since the colonial period. However, supports and reading practices have transposed time and composed the reading experiences that are presented today. However, studies are necessary to indicate significant reading skills that are not still guaranteed to all students of basic education.
Copyright (c) 2020 Flávia Brito Dias, Romilda Teodora Ens, Jaqueline Salanek de Oliveira Nagel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.

*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.