Práticas meditativas, educação e perspectiva decolonial

Abstract

This article aims to raise evidence of possibilities for coping and overcoming the pillars that support Modernity / Coloniality from the decolonial approach, in the educational field of meditative practices. The data come from a survey and study of productions found on Google Scholar, on the portals of the Scientific Electronic Library Online (SciELO) and the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). They refer to a qualitative research, bibliographic-documentary, with descriptive and analytical objectives. The analyzes are based on the authors' thinking under the decolonial perspective. There is strong evidence, based on the theoretical framework, that the data point to a strengthening of the a-political stance, of absence or incipient direct engagement, of the subject at the expense of the social, which help to make the status quo remain and reaffirm, that is, the pillars of Modernity / Coloniality.

Author Biographies

Renata Sieiro Fernandes, UNICAMP/Grupo PHALA

Grupo Educação, Linguagem e Práticas Culturais - PHALA/UNICAMP, Campinas, São Paulo, Brasil. Pesquisadora convidada do Instituto Superior de Ciências da Educação, Centro de Estudos Multidisciplinar "Eduardo Kambwa", de Luanda-Angola. Pós-doutora em Educação pela UNICAMP. e-mail: rsieirof@hotmail.com

Beatriz Bertassi, Centro Universitário Salesiano de São Paulo - UNISAL

Centro Universitário Salesiano de São Paulo - UNISAL, Americana, São Paulo, Brasil. Mestra em Educação pelo UNISAL. e-mail: biabertassi@gmail.com

Norma Silvia Trindade de Lima, UNICAMP

Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, São Paulo, Brasil. Doutora em Educação pela UNICAMP. e-mail: normatl@unicamp.br

Published
2022-04-04
How to Cite
SIEIRO FERNANDES, R.; BERTASSI, B.; TRINDADE DE LIMA, N. Práticas meditativas, educação e perspectiva decolonial. CADERNOS DE PESQUISA: PENSAMENTO EDUCACIONAL, v. 17, n. 45, p. 58-78, 4 abr. 2022.