Teorías de la educación y las tic como fundamento para la elaboración de una metodología basada en la realidad aumentada
Abstract
The educational process is strengthened by the use of Information and Communication Technologies (ICT). Faced with the many options offered by ICTs, it is important to test emerging technologies. This paper aims to analyze ICT within some paradigms of education and its use in the classroom as support for the incorporation of Augmented Reality (AR) within the subject of Philosophy and Ethics in the Agricultural High School of the Autonomous University of Chapingo (PAUACH), an institution characterized by its agronomy specialization. A bibliographic review focused on the Theories of Education and some experimental studies was made, where it can be seen that the teacher plays a key role in introducing AR in his teaching work. It is concluded that it is possible the coexistence of ICT in the different Theories of Education, the importance of knowing the characteristics under which it is intended to make use of them and the feasibility of applying them in class.
Copyright (c) 2022 James Alejo Muñoz, María Teresa Rodríguez de Pinilla, Artemio Cruz León

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.

*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.