A neurociência e as tecnologias em favor dos alunos com transtornos de aprendizagem
Abstract
From the question: with the enactment of Law no13,146/2015, which instituted the Statute of Persons with Disabilities, what has been the interest of Brazilian researchers in the use of Digital Information and Communication Technologies (TDIC) as support in the teaching and learning processes of students with disabilities learning? To answer this question, an article was made with the aim of review the research, master's theses and doctoral theses, which analyzed the use of TDIC in the teaching and learning process of students with Learning Disorders. Thus, a research with a qualitative approach, of the descriptive type, was carried out. As for the technical procedure, bibliographic research was used. The results reveal that this Law caused concern among researchers and aroused interest in the use of TDIC in an assistive way, conceptualized as Assistive Technologies, to provide support for students with learning disabilities. It was also noticed that neuroscience has been ally in the classroom and has contributed a lot to the understanding of non-learning. When there is a dialogue between different areas such as neuroscience, education and technologies, education becomes more inclusive. This is what the educational surveys showed, they also indicated that institutions are not inclusive just because they receive students who have learning disabilities and/or disabilities, but they are inclusive when they have physical and pedagogical structures and a qualified faculty to enable adequate teaching and learning processes, extracting from students who have learning disorders and/or disabilities the most of their potential.
Copyright (c) 2022 Márcia Gorett Ribeiro Grossi, Rafael Vicente Rosa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.

*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.