Espreitando o mundo com lentes ecosóficas: possibilidades de ruptura e reinvenção na escola
Abstract
The article refers to a clipping from a doctorate research that propose to problematize the relations we set with the natural, social and subjective world, based on experiments with philosophy and arts made at school. The purpose of the study is to highlight ecosophy, demonstrating how this philosophical concept stress some environmental discourses and, mainly, fosters a thinking exercise inside the school. The text is based on writings from Félix Guattari and other post-structuralist philosophers such as Michel Foucault and Gilles Deleuze. When joining the thoughts of these philosophers with studies in the educational and environmental fields, it is important to mention how fruitful the invention of school spaces can be where it is possible to problematize the interactions with the world. As these spaces are created, it is intended to engender small events: ruptures in the disciplinary and docile purpose of the school; stratagems that enable experiencing the multiple facets of the contemporary crisis with more inventiveness and less fear.
Copyright (c) 2022 Isabel Gomes Ayres, Paula Corrêa Henning

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.

*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.