Game design and gamification for learning: an andragogic perspective
Abstract
This article presents a reflection on game design and gamification from an andragogical perspective, analyzing its potential for the development of a contemporary andragogy. The applied methodology includes an analysis of publications on the subject between 2018 and 2020, observing the most used research contexts, types of games and theoretical references. Contexts of analysis include higher education, teachers’ training, corporate education and in service teachers education. As a result, some important factors in the adoption of games in adult learning are pointed out, as they provide opportunities for the use of cognitive skills with playful support, promoting memory recovery, decision-making and quick thinking, in addition to promoting social relationships through the creation of learning communities with common interests
Keywords: Andragogy. Games. Gamification. Game design for adult learning. adult education
Copyright (c) 2023 Marilene Santana dos Santos Garcia, Andrea Cristina Filatro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.

*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.