Histórias de vidas de dois sujeitos egressos da educação de jovens e adultos de uma favela carioca
Abstract
The Youth and Adult Education (EJA) modality is considered a reference for recovering lost study time, aimed at those who, for some reason, did not have access to school. We also find in public policies, references that EJA can act in the emancipation of individuals and, from a pedagogical perspective, that it can contribute to a more critical reading of the world. But, what kind of emancipation has EJA provided to its students? Has it contributed to a transforming view of reality? Or has it just been meeting the marketing principles of the current corporate model? In order to understand this context, we carried out research with two individuals who had graduated from EJA, who lived in a favela in Rio de Janeiro. Although our results cannot be generalized, they contributed to understanding that the passage of the working class through this type of education, depending on their life trajectory and the social context in which they are inserted, plays a greater or lesser role for their insertion in the world of work. This access to work leads to the understanding of access to citizenship based on the consumption of material goods and adaptation to the current socioeconomic context. Although the role of EJA is limited in view of the emancipatory perspective, as defended by critical social theories, from the point of view of the condition of the socially excluded subject, EJA can be considered as an alternative for social ascension of an individual and material nature, and has consequences profound insights into subjective formation.
Keywords: Youth and Adult Education. Life stories. Human Emancipation.
Copyright (c) 2023 Eduardo Silva de Freitas, Sônia Cristina Soares Dias Vermelho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.

*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.