Educação histórica em espaços museológicos: um estudo das abordagens nos livros didáticos de ciências humanas e sociais
Abstract
This article investigates how Historical Education in museological spaces is addressed in high school textbooks in the field of Human and Social Sciences. The research is based on the premise that museums, as spaces of memory and narrative production about the past, offer significant potential for the development of students' historical consciousness. The analysis is grounded in the theoretical frameworks of Historical Education (RÜSEN, 2001; SCHMIDT, 2009) and History Didactics, with a focus on the articulation between museological spaces, teaching, and learning. The methodology is qualitative in nature, based on documentary analysis of textbook collections approved by the National Textbook and Teaching Material Program (PNLD). The results indicate that, although museums are mentioned in several sections of the textbooks, the proposals for historical learning in these contexts remain sporadic, decontextualized, and fail to fully explore the formative potential of museum spaces. The study concludes that it is necessary to broaden and improve didactic approaches related to museums in order to promote meaningful and reflective experiences that connect past, present, and future in the teaching of History.
Copyright (c) 2025 Julia Silveira Matos, Darcylene Pereira Domingues, Nathalia Vieira Ribeiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.

*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.